Projekt beszámoló: „A Szerethető Múzeum” TÁMOP 3.2.13-12/1-2012-0140 kódszámú pályázat

Dátum2014. 04. 01. Alapadatok Kedvezményezett: Göcseji Múzeum Projekt időtartam: 2012. október 01. – 2014. március 31. Elnyert támogatás: 27.988.431 Ft A projektben résztvevő közoktatási intézmények Zalaegerszegi Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú […]
TÁMOP

Alapadatok

  • Kedvezményezett: Göcseji Múzeum
  • Projekt időtartam: 2012. október 01. – 2014. március 31.
  • Elnyert támogatás: 27.988.431 Ft

A projektben résztvevő közoktatási intézmények

  • Zalaegerszegi Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Göcsej Kapuja Bak Általános Iskola
  • Göcsej Kapuja Bak Általános Iskola Sárhida
  • Göcsej Kapuja Bak Óvoda és ÁMK
  • Csány László Közgazdasági Szakközépiskola
  • Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
  • KLIK 184029 Pacsai Általános Iskola
  • Belvárosi Magyar – Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Petőfi Sándor Székhelyiskola
  • Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
  • Belvárosi I. számú Integrált Óvoda Kis utcai Tagóvoda
  • Belvárosi II. Sz. Integrált Óvoda Kosztolányi Dezső Téri Tagóvoda
  • Belvárosi II. Sz. Integrált Óvoda Petőfi Sándor úti Tagóvoda
  • Belvárosi II. Sz. Integrált Óvoda Radnóti Miklós úti Székhelyóvoda
  • Belvárosi II. Sz. Integrált Óvoda Szent László úti Tagóvoda

Megtartott foglalkozások száma

31 szakkör: 4 db. 5 alkalmas; 19 db. 6 alkalmas;
46 témanap: 5 db. 7 alkalmas; 3 db. 8 alkalmas
ezekből összesen: 33 kirándulásfoglalkozás

Résztvevők száma

  • szakkör: 513 fő
  • témanap: 1280 fő
  • Összesen: 1793 fő

A foglalkozások során gondolatban az ókortól a középkoron és a reneszánsz koron át eljutottunk Deák Ferenc koráig.

„A római élet, a régész szemével” szakkörön megismertettük a gyerekeket, a római kori legionárius táborok és városok élettereivel, az ott élő emberek szokásaival, életmódjával, s megnéztük Sallát és a Villa Publica maradványait, majd a gyerekek kitöltötték a szakkör anyagát felölelő foglalkoztató füzetet.

„Vár a király” drámapedagógiai szakkörön eljutottunk Mátyás király udvarába, részt vettünk lovagi tornán, hallgattunk reneszánsz zenészeket, költőket, sőt a Fekete sereggel még csatába is mentünk.

A „Deák Ferenc és kora” foglalkozás sorozaton a reformkori emberek életmódját, szokásait, viseletét, bútorait, az építészetet Deák Ferenc életén keresztül ismertettük meg, előadások, és személyes tapasztalás útján. Kirándulást szerveztünk Söjtörre, Kehidakustányba, Pusztaszentlászlóra.

„A 200 évvel ezelőtti mérnökök világa”-t mutattuk be a gyerekeknek, akik korabeli térképekkel ismerkedhettek, illetve készíthettek korabeli eszközökkel maguk is térképet. Nem kis gondot és fejtörést okozott számukra átállni az akkori mértékegységekre, mint „öl”, „láb”, „hüvelyk”, illetve az akkori eszközökkel mérni, mint derékszögkitűző, ölmérő, lépésszámláló.

A mai gyerekeknek nagy élmény a régi mesterségekkel ismerkedni, így a „Zalai fazekasság forma és motívumvilága a XX-XXI. században” szakkörön, a fazekasok termékeinek megismerése, a használati tárgyak motívumvilágának felfedezése, kreatívan hatott a kézműves foglalkozásokon résztvevőkre, ahol saját díszítőelemeket kitalálva dekorálták az agyagból megformált tárgyaikat.

A mai korban már mindenki készít fotókat, általában már digitalizálva tároljuk ezeket, hogy hogyan kezeljük a régi fotográfiákat, milyen értéket képvisel egy-egy családi album, hogyan őrizzük meg az utókor számára, ezekre e kérdésekre kaptak választ a „Miről mesélnek a fényképek” szakkörön résztvevők.

Az óvodások és kisiskolások a mesemondóval közösen élték át a „Múltunk mesés üzenetei” szakkör foglalkozásain a „Kicsi bojtár”, „A vén szolga” és mások kalandjait, miközben érdekes tárgyakkal ismerkedtek, faragott pásztorbot, kenőcsös dobozka, stb.

A témanapok kirándulásain elutaztunk „A középkori vallásosság színterei” -re, Jákra, ahol az Európa szerte híres románkori templomot tanulmányoztuk építészeti és vallástörténeti szempontból. Szombathelyre, ahol a Szent Erzsébet Ferences kolostorba látogattunk, avatott ferences testvér kalauzolásával bepillantást nyertünk a rend történetébe, életébe, Vasváron a Domonkos kolostorban a rend történetével ismerkedtünk, illetve a helytörténeti kiállítás segítségével a szerzetesek életének, jelenlétének hatásaival a város és a környező települések életében. Egy Árpád-kori templom makettjét is elkészítettük, melyet mindenki magával vihetett a témanap emlékére.

Megnéztük „A Keszthelyi-hegység rejtett régészeti emlékei”-t, túráztunk Tátika várába, rossz idő esetén Szigligetre a várba,útközben megálltunk Zalaszántón, a középkori templománál, s hazafele a vaskori halomsíroknál és Egregyen az Árpádkori templomnál.

A „Kis vártörténeti séta, fegyverismeret” során körbejártuk Buda várát, kézbe foghattunk középkori fegyvereket. „Deák Ferenc nyomában” bejártuk Zala megyét, meglestük „A vándorfazekas”-t, találkoztunk Németh Jánossal és művészetével „ A legendák földjén, Németh János munkái Göcsejtől Ausztráliáig”foglalkozáson. Pünkösdöltünk a „Hagyományos népi szerepjátékokon”, „Gazdálkodtunk ökösan” a szentendrei Skanzenben. Itthon, Zalaegerszegen sétálva megismerkedtünk „Neves zalai művészek”-kel és műveikkel.

Minderről számos fotó készült, melyet egy fotóalbumban összesítettünk, de megtekinthető honlapunkon is. A programok megvalósításában segítettek az általunk megrendelt és kifejlesztetett oktatási módszertani segédanyagok, pl.: lépésszámláló, ölmérő, legionárius tábor, római kori villa (szétszedhető makettek formájában), foglalkoztató füzet.

A projektet az „Úgy szeretek oda menni…”Az oktatás és a múzeumok kapcsolódási pontjai című konferenciával nyitottuk, s egy Záró ünnepséggel zártuk, ahol a részt vevő oktatási intézmények képviselői mondták el tapasztalataikat a „Szerethető Múzeum” –ról.