Szeptembertől az egyik londoni főiskolán újszerű megoldással próbálják a diákok figyelmét felkelteni és ezzel benépesíteni az előadótermeket. Hologramos tanárok oktatják majd a fiatalokat. Azon túl, hogy mondjuk egy chicagói professzornak nem kell repülőre szállnia ahhoz, hogy az óráját megtartsa Londonban, egy teljesen újszerű élménnyé alakítják az eddig ismert oktatási formát. Amit eddig csak sci-fi filmeken láttunk, az 2019-ben itt kopogtat az ajtónkon.
Persze elkalandozhatunk gondolatban, mi lenne, ha a Göcseji Múzeum kiállításain hologramos tárlatvezetők kísérnék a látogatókat, s messze földről érkeznének a vendégek, de annyira muszáj reálisnak maradnunk, hogy ez az idő még arrébb van.
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Göcseji Múzeum közös rendezvényén körbejárták a szakemberek a PR, marketing és kommunikációs lehetőségeket a közgyűjtemények esetében. Ahogy Lovass Tibor, a Helyi Televíziók Országos Egyesületének elnöke rávilágított, számos olyan eszköz áll már most rendelkezésünkre, amiket érdemes és kell is használnia egy kommunikációs szakembernek. Az X, Y, Z és Alfa generációk közötti kapcsolat, egymáshoz való viszony aktuális téma. Muszáj nyitnunk egymás felé, meg kell találni a közös hangot. Néhány éve egy valóságos kommunikációs özönvíz zúdul ránk, de jó ha tudjuk, óriási a versenyhelyzet és így kell minél kreatívabban a legtöbb információt eljuttatni a célcsoportunkhoz. A közösségi háló előnyeit is érdemes jól kihasználni, s ma már nem elég az, ha alkalmanként hírt adunk az intézményünkről. Napi kapcsolatban kell lennünk a múzeumbarátokkal, folyamatos kommunikációra kell törekednünk. A digitális világban az online jelenlét állandó, a gyors reagálás elvárt tevékenység. Jóllehet egy videomeghívó, egy videohírlevél még szokatlan, de látni kell, hogy egyre jobban teret nyer magának ez a megoldás is. Az influencerek bevonása egy-egy rendezvény propagálásában nagy segítség lehet, hiszen óriási bázissal rendelkeznek.
Kontrohr Andrea, a MOKK kommunikációs csoportvezetője egy kitűnő hazai példát mutatott be a szakmai nap közönségének. A múzeumi á la carte rendszerét ismertette a zalaegerszegi szakembereknek, amely egyetlen felületen nyújt hozzáférést a több száz hazai muzeális intézmény kínálatához. Ez egyrészt óriási segítség a pedagógusoknak a múzeumi foglalkozásokra való felkészülésekhez, másrészt rengeteg információt ad a kiállításokra és rendezvényekre induló családoknak, osztályközösségeknek, baráti társaságoknak. A napról napra bővülő tartalom több mint 2500 múzeumpedagógiai programot kínál és közel 1000 kiállítást ajánl az országos számos pontján. A nemzetközileg többszörösen elismert informatikai fejlesztést a MOKK hozta létre és továbbra is várják a csatlakozni szándékozó kulturális és közgyűjteményi intézmények jelentkezését.
Fülöp Andrea, a MOKK koordinátori hálózati referense egy nagyszerű holland példát hozott a rendezvényre, ugyanis múlt hónapban a csoportjuk Amszterdamba látogatott. Nem csupán a múzeumoknak és koncerttermeknek, de a városnak is fontos volt a közös brand-építés. Az ingyenes várostérképeket Amszterdam számos pontján kínálják: a metróállomásokon, a vasúti pályaudvaron, a repülőtéren. A térkép egyben kulturális ajánló is. Mivel a múzeumok között szoros az együttműködés, közös az arculatuk. Ami az egyik intézményben bevált, azt átveszi a többi. Erre kitűnő példa, hogy az audioguide minden múzeumban ugyanúgy működik, s ez nagyban megkönnyíti a turisták életét is. Hiszen aki ellátogat a Van Gogh Múzeumba, nagy eséllyel megnézi a Hermitage Múzeumot, a Rijksmúzeumot vagy a Nemo Múzeumot.
A rendezvény résztvevői egyetértettek abban, hogy a feladat nagy és egyben állandó. Folyamatos tanulást, kutatást, kreativitást, jó hazai és külföldi példák átvételét kívánja a mindennapi munkájuk. Következő alkalommal, a szeptemberi szakmai napon kifejezetten a generációk közötti kapcsolat lesz a téma, amelyről az ország egyik legszakavatottabb ismerője tart előadást.