Hír

Múzeumi konferencia az online térben

Dátum2020. 10. 14. Nincs mit tagadni, ez az esztendő más, mint az előzőek: a pandémiás időszak még a konferenciaszervezést is átalakította. Habár sokak szerint a személyes kontaktusnál jobbat még nem találtak ki, egyre […]
Online

Nincs mit tagadni, ez az esztendő más, mint az előzőek: a pandémiás időszak még a konferenciaszervezést is átalakította. Habár sokak szerint a személyes kontaktusnál jobbat még nem találtak ki, egyre gyakoribbak az online térbe költöző szakmai megbeszélések és továbbképzések.

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Göcseji Múzeum közös szervezésében muzeológusok gyűltek össze minap az „Online képzés, online térben” című Zala megyei szakmai napra. A rendezvényen (habár mindenki a saját munkahelyén, a saját irodájában, a saját számítógépe előtt foglalt helyet) részt vettek a zalaegerszegi, a nagykanizsai, a keszthelyi múzeumi és könyvtári munkatársak.

Dr. Kostyál László, a Göcseji Múzeum igazgatójának köszöntője után Havasi Bálint igazgató-helyettes mesélt „A mi városunk másképp!” című projektről, amelyet a keszthelyi Balatoni Múzeum és a nagykanizsai Thúry György Múzeum munkatársai a diákokkal közösen dolgoztak ki. A három éves kísérleti program abból a tényből indult ki, hogy a múzeum is egy termék. Olyan termék, amely kulturális szolgáltatást nyújt, s amit el kell juttatni a célközönséghez, vagyis a kultúra fogyasztóihoz. Ez a folyamat egy közös együttgondolkodás, közös tanulás volt, amelyben minden résztvevő aktívan vett részt. A kreativitásban nem szűkölködő projektben számos várostörténeti, ún. storytelling sétát dolgoztak ki, majd vezettek a középiskolások. A keszthelyi diákok olyan sétákra invitálták az érdeklődőket, mint „Ó Balaton, régi nyarakon” vagy „A Festeticsek és a szabadkőművesség”. A nagykanizsaiak pedig „Egy eltűnt közösség nyomában” címmel felkutatták a város zsidóságának történetét, sőt „Az Inkeyek” nyomába is eredtek.
Mik lettek a tapasztalatok? Sokaknak életre szóló élményt és önismereti tréninget jelentett ez a program, hiszen az egyik diáklány a folyamat közben jött rá, hogy ő imád szervezni, a másik tanuló eldöntötte, hogy élete hátralévő részében mindenképpen emberekkel szeretne foglalkozni. Más a múzeumi munka megismerése közben határozta el, hogy régésznek tanul, míg más a bölcsészettudományok mellett tette le a voksát.

Ezt az prezentációt követte Zádor Viktória MOKK oktatási csoportvezető előadása, aki a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt keretében kidolgozott képzésekről beszélt, melyek majd 2021-ben indulnak. Ezt követően felhívta a figyelmet a központ weboldalára, amely mindig aktuális információkat tartalmaz, legyen az rendezvény, képzés, tudástár vagy programajánló.

Az online képzés résztvevői a rendezvény végén két szekcióra váltak, s külön csoportvezető irányításával megismerhették a Google alkalmazások legapróbb részleteit a munkahelyi hatékonyság növelése érdekében. „Dolgozz otthonról, dolgozz bárkivel” című program az esetleg újra aktuálissá váló home office-ra készítette fel a múzeumi és könyvtári munkatársakat.