Blog

3D modellalkotás a régészetben

Dátum2024.10.18. Olvasási idő3 perc Napjainkban egyre jobban elterjedt módszer a 3D modellek készítésére a fotogrammetria alkalmazása. Számos területen előszeretettel használják, gondolok itt a szórakoztatóipari felhasználásra (játékok) vagy éppen a domborzati térképek rekonstruálására. A módszer […]
3DRégészet

Napjainkban egyre jobban elterjedt módszer a 3D modellek készítésére a fotogrammetria alkalmazása. Számos területen előszeretettel használják, gondolok itt a szórakoztatóipari felhasználásra (játékok) vagy éppen a domborzati térképek rekonstruálására. A módszer lényege az, hogy az adott tárgyról vagy helyszínről fényképeket készítenek minél több szögből. Az adatfeldolgozó program (Pl.: Blender, 3DSOM, Agisoft Metashape stb.) a kétdimenziós kiinduló adatcsomagból – digitális fotók felhasználásával és különböző számítások elvégzésével – háromdimenziós modellt készít.

Manapság egyre jobban terjed a 3D modellek készítése, a fotogrammetria alkalmazása. A digitális kamerák és szoftverek fejlődése nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a fotogrammetria egyre nagyobb szerephez jut a mindennapokban. A fotogrammetria régészeti alkalmazása kétféle lehet: egyrészt a terepi kutatás során bizonyult kitűnő módszernek, másrészt elősegíti a múzeumi feldolgozást és a szemléltetést. Ennek segítségével akár régészeti lelőhelyeket vagy múzeumi kiállítóhelyeket is bejárhatunk virtuálisan.

A néhány évvel ezelőtti pandémia ideje alatt különösen előtérbe került a módszer. A virtuálisan hozzáférhető, háromdimenziós műtárgyakat bárki, bármikor tanulmányozhatja, nem szükséges a személyes jelenlét. Éppen ezért a tárgyak állapotának megőrzésében is nagy szerepet játszik. A légi régészetben elsősorban 3D terepmodellek készítésére használják, amelyek lelőhelyek értelmezését és vizualizációját segítik. Egyes régészeti jelenségeket (kiterjedésük vagy komplexitásuk miatt) hagyományos módszerekkel nehezen lehet dokumentálni, a fotogrammetria segítségével azonban a lelőhelyek és jelenségeik későbbi vizsgálatára is lehetőség nyílik.

A metódussal elkészített 3D modellek további felhasználása is kulcsfontosságú, a jelen és a jövő régészete számára jelentős lehet. A műtárgymásolatok készítésekor a műtárgyak nincsenek kitéve vegyszer használatának. Az Unreal Engine, illetve a Unity bárki számára elérhető ingyenes programok, melyekkel akár virtuális kiállításokat készíthetünk, a VR és AR technológiával pedig virtuálisan be is mutathatunk tárgyakat és területeket. Mindezek mellett a 3D nyomtatás folyamatos fejlődik, felhasználása kiterjed a múzeumi ajándéktárgyaktól egészen az otthoni felhasználásig.

Kérdésed van?

3D modellalkotás a régészetben
Németh Roland Régész Göcseji Múzeum

Ez is érdekelhet

Hír Munkatársaink a Tér-Infó konferencián vettek részt
RégészetTérinformatika

Munkatársaink a Tér-Infó konferencián vettek részt

2024.10.09.
Göcseji Múzeum ZárvaNyitás: 09:00 hétfő, vasárnap - zárva kedd - szombat - 09:00-17:00
2 perc
A Magyar Nemzeti Múzeum Nemzeti Régészeti Intézet konferenciát szervezett a fővárosban 2024. október 7-8-án „Tér-Infó: Innovatív térinformatikai fejlesztések és lehetőségek a régészetben” címmel