Perlrott Csaba Vilmos a nagybányai festőiskola progresszív szárnyához (neósok) tartozott, a magyar avantgard festészet egyik úttörője volt. A Virágcsendélet két szempontból is fontos dokumentum a számunkra.
Érdekes egyrészt azért, mert a Göcseji Múzeum 1978 decemberében a BÁV aukcióján tudta megvásárolni 11.000 forintért (együtt egy 35.000 forintért megszerzett Czóbel képpel). Ez a mai viszonyok között már elképzelhetetlennek tűnik, hiába, akkor más idők jártak…
Magán a képen is látható azonban egy érdekesség. Az asztalon álló virágvázának támasztott dombormű nem más, mint Medgyessy Ferenc 1911-ben készített Három grácia című kis reliefje. Perlrott Csaba is, Medgyessy is, és ugyanúgy Kisfaludi Strobl Zsigmond is ebben az időben az 1911-ben alapított Százados úti művésztelepen lakott. A ma számos sokszorosított kerámia változatban ismert kis domborműnek készítője minden bizonnyal kitüntetett szerepet tulajdonított, ezért is ajándékozta egy példányát a szomszédban lakó festőnek.
Kisfaludi Strobl ugyanezt a témát kicsit másképpen dolgozta fel az 1910-ben készült Finálé c. szoborcsoportjában, amivel a Műcsarnok kiállításán 1912-ben elnyerte báró Rudics József alapítványának 5900 koronás díját. A két szobrász, Medgyessy és Strobl viszonya nem volt felhőtlen, aminek okát ma már nehéz lenne egyértelműen kimutatni, de nem lenne meglepő, ha Medgyessy e Strobl számára kedvező döntés miatt is neheztelt volna a vele lényegileg egy időben, hasonló témát választó pályatársára.
Perlrott Csaba Vilmos (1880-1955): Virágcsendélet, 1912.
olaj, vászon, 91 x 73 cm